KARANGAN LARAS SAINS

Karangan laras sains melibatkan 3 bidang iaitu sains tulen, sains gunaan dan perubatan & Kesihatan. Sains Tulen iaitu fizik, kimia, biologi dan matematik. Sains Gunaan pula ialah kejuruteraan, perkomputeran, perakaunan dan alam sekitar manakala Perubatan & Kesihatan pula ialah pencegahan, perawatan dan pengesanan.

Tuesday, July 6, 2010

PROGRESS SELAMAT BERLABUH DI ISS




ARKIB : 06/07/2010 (Utusan Malaysia Online)


BERLATAR belakang horizon Bumi, kapal angkasa Progress menghampiri Stesen Angkasa Lepas Antarabangsa dalam gambar yang dikeluarkan oleh NASA pada 3 Julai lalu. - REUTERS

--------------------------------------------------------------------------------


MOSCOW 5 Julai - Sebuah kapal angkasa kargo Rusia tanpa angkasawan berlabuh di Stesen Angkasa Lepas Antarabangsa (ISS) semalam, dua hari selepas satu masalah teknikal menyebabkan pergerakan serupa terpaksa dibatalkan.

Pegawai angkasa lepas berkata, mereka berjaya mengelakkan masalah isyarat radio yang memaksa mereka membatalkan operasi untuk melabuhkan kapal kargo Progress M-06M itu.

Progress dilancarkan pada 30 Jun lalu dengan membawa 2.6 tan bekalan bahan bakar, makanan dan air untuk tiga angkasawan Rusia dan tiga angkasawan Amerika Syarikat (AS) di ISS.

"Pada pukul 20.17 malam waktu Moscow (pukul 12.17 tengah malam tadi waktu Malaysia), Progress M-06M berlabuh di modul 'Star' di ISS," menurut satu kenyataan Pusat Kawalan Misi Rusia di Internet.

Percubaan untuk berlabuh pada Jumaat lalu dibatalkan apabila hubungan radio dengan ISS terputus selama 25 minit.

Progress berlabuh secara automatik semalam di bawah pengawasan pasukan pakar di Moscow dan angkasawan di ISS, tanpa menggunakan hubungan radio.

Kapal angkasa itu dilancarkan dari Kosmodrom Baikonur, Kazakhstan pada 30 Jun lalu dan merupakan pesawat kargo Rusia ke-40 yang berlabuh di stesen tersebut, menurut kenyataan itu.

Berbanding dengan masalah yang membelenggu percubaan berlabuh yang pertama, percubaan kedua semalam dilaksanakan dengan sempurna, lapor agensi angkasa lepas AS, NASA di laman webnya.

Kegagalan Progress untuk berlabuh pada Jumaat lalu selepas terbang melepasi ISS menarik perhatian kerana ia menandakan kesilapan yang jarang-jarang berlaku dalam program angkasa lepas yang selalunya berjaya melaksanakan sesuatu operasi dengan tepat. - AFP

No comments:

Post a Comment